Risikovurdering

En risikovurdering består av en kartlegging og vurdering av hva som kan forårsake skader, sykdom og ulykker på arbeidsplassen. En risikovurdering skal bidra til at ingen blir skadet eller syk på grunn av arbeidet.

Å vurdere risiko i en virksomhet er en kontinuerlig prosess der man må gjøre jevnlige kartlegginger og vurderinger av farene og problemene i virksomheten. Risiko er ikke begrenset til umiddelbare, fysiske farer, men årsaker til eksempelvis muskel- og skjelettplager, stress og konflikter er også en del av risikovurderingen.

Gjør det enkelt!

Omfanget av kartleggingen varierer med størrelsen på arbeidsplassen og hva slags arbeid man utfører.

 
Tre enkle spørsmål er kjernen i risikovurderingen:

  • Hva kan gå galt?
  • Hva kan vi gjøre for å forhindre dette?
  • Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?

Bedriftshelsetjenesten kan bistå dere i kartleggingen.

RISIKOVURDERING AV MANUELT ARBEID

Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken i sykefravær i norsk arbeidsliv. Årsakene er ofte sammensatte. Både fysiske, organisatoriske, psykososiale og individuelle forhold spiller inn. Uheldige fysiske forhold kan være at arbeidet er for tungt, for ensformig, foregår i uheldige arbeidsstillinger eller varer for lenge.
Risikovurdering er en gjennomgang og vurdering av hva som kan gå galt på arbeidsplassen. Ved en risikovurdering av manuelt arbeid skal arbeidsgiver samarbeid med verneombud/ansattes representant kartlegge faktorer i arbeidsmiljøet som kan gi risiko for muskel- og skjelettplager hos arbeidstakerne. På bakgrunn av kartleggingen skal arbeidsgiver vurdere risikoen for at arbeidstakerne får muskel- og skjelettplager.

Bedriftshelsetjenesten innehar kompetanse på kartlegging og risikovurdering. Arbeidsgiver skal sørge for at bedriftshelsetjenesten bistår virksomheten med dette. Ta kontakt med oss for mer informasjon. 

Ta kontakt

Grethe Robøle

Grethe Robøle

Administrasjonsleder og førstelinjekontakt

Saga BHT

Tlf: 40002207

E-post:grethe@sagabht.no

Øvrige bedriftshelsetjenester

Bistand i HMS-arbeidet

Bistand i HMS-arbeidet

Bedriftshelsetjenesten kan bistå dere i arbeidet med å etablere et internkontrollsystem og også bistå ved revisjon av internkontrollen. Vi bistår også i forbindelse med tilsynsbesøk fra Arbeidstilsynet.

Les mer
Sykefraværsarbeid

Sykefraværsarbeid

Mange virksomheter synes det er vanskelig å vite hva som forårsaker sykefravær, hva man bør gjøre når og hvordan man kan tilrettelegge for de ansatte på en god måte. Vi har spesialkompetanse på sykefraværsoppfølging på system- og individnivå og kan bistå deg når du trenger det.

Les mer
Arbeidshelse

Arbeidshelse

Oppfølging av ansatte som er utsatte for blant annet støy, støv, løsemidler eller andre faktorer på jobb, utgjør en del av det systematiske HMS-arbeidet for våre medlemmer. Les mer om hva vi kan tilby her.

Les mer